Wielkość wyniku finansowego przedsiębiorstwa
uzależniona jest od wielu czynników kształtujących dochody ze sprzedaży i
koszty własne. Można je podzielić na czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Wśród
wewnętrznych uwarunkowań wpływających na działalność przedsiębiorstwa wymienić
należy plany działania i zadania do realizacji, zakres i przyjęte schematy
działania, a także zasoby materialne, ludzkie i informacyjne, które są w danym
okresie w dyspozycji przedsiębiorstwa. Do czynników zewnętrznych, stanowiących
makrootoczenie firmy możemy zaliczyć czynniki demograficzne, ekonomiczne,
techniczne, polityczno – prawne i społeczno – kulturalne, które generują różne
ograniczenia i szanse rozwoju rynkowego podmiotów gospodarczych. Na działalność
firmy wpływa głównie polityka gospodarcza państwa, jego system ekonomiczny,
lokalne warunki działania oraz popyt na wyroby produkowane przez daną firmę.[1]
Wszystkie wyżej wymienione składniki wpływają na
cele i możliwości działania przedsiębiorstwa. Determinują one funkcjonowanie
firmy i wpływają na podaż, popyt, ceny wyrobów i ich strukturę, dostępność
zasobów materialnych na rynku. Zwiększają one lub zmniejszają szanse
efektywnego i stabilnego działania przedsiębiorstwa na rynku.
[1] M
Sierpińska, T. Jachna, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, Warszawa 1998, s. 156.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz