Czynniki zewnętrzne wpływające na wynik finansowy
przedsiębiorstwa nie były w dostatecznym stopniu uwzględniane w analizach
finansowych. Powyższe rozważania wykazały jednak, że czynniki te wyznaczają
pozycję firmy na rynku, konkurencyjności jej wyrobów oraz wpływają na poziom
kosztów własnych sprzedaży. Dlatego też powinno się częściej zwracać na nie
uwagę.
Celem działalności przedsiębiorstwa jest na ogół
maksymalizacja zysku, udziału w rynku, przetrwanie i bezpieczeństwo firmy oraz
osiąganie satysfakcjonującego zysku. Niezależnie od sformułowanego zadania cel
działania jest związany z rentownością i ryzykiem. Wyznaczenie celów i
szacowanie osiągnięć dokonuje się jednak w oparciu o wielkość wypracowanego
zysku. Określa on zwrotność poniesionych nakładów oraz potencjalne korzyści
akcjonariuszy. Wielkość wyniku jest więc podstawowym czynnikiem rzutującym na
poziom rentowności. Poza tym stanowi on źródło zasilania w kapitał własny,
który umożliwia dalszy rozwój przedsiębiorstwa przez zwiększenie stanu środków
trwałych i obrotowych. Osiągnięty zysk jest też podstawą do rozliczeń
finansowych z budżetu oraz akcjonariuszami i udziałowcami.[1]
[1] T. Waśniewski, W. Skoczylas, Kierunki analizy w zarządzaniu finansami firmy, Szczecin 1996, s. 90.
Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń