Przed polityką pieniężną jako
instrumentem polityki gospodarczej państwa za cel stawia się likwidację
największych problemów gospodarczych. Do takich należą bezrobocie sprowadzające
dobrobyt poniżej optymalnego poziomu i wywołujące problemy społeczne oraz
inflacja, która komplikuj ąc rachunek ekonomiczny i podnosząc niepewność
gospodarowania utrudnia wzrost gospodarczy.
Realizacja tych celów, zwanych
strategicznymi czy finalnymi, jest skomplikowana z kilku względów. Na cele te
istnieje tylko pośredni wpływ poprzez wywoływanie u podmiotów gospodarczych
określonych zachowań za pomocą impulsów pieniężnych. Przebieg i skutek tych
przyczynowo-skutkowych reakcji nie jest do końca jasny. Wymienione cele
strategiczne zależą nie tylko od polityki monetarnej, ale od całej polityki
gospodarczej państwa. Problemy sprawia też kwestia ich precyzyjności .
Właśnie wyżej wymienione względy powodują potrzebę określenia celów
pośrednich, które by te problemy wyeliminowały, bądź minimalizowały. W związku
z tym powinny one charakteryzować się pewnymi właściwościami takimi jak:
•
reagowanie na instrumenty polityki pieniężnej,
•
korelację z celami strategicznymi polityki
monetarnej,
Praktyka pokazuje, że cele pośrednie polityki monetarnej „związane są
z:
•
regulowaniem podaży pieniądza w obiegu, po to
aby przeciwdziałać inflacji i zatorom płatniczym;
•
ustaleniem stopy procentowej na poziomie
zapewniającym odpowiednią alokację zasobów oraz wyborem między oszczędnościami
i inwestycjami;
•
zapewnieniem odpowiedniego poziomu rezerw
walutowych i kursu walutowego”[3].
Realizacja celów pośrednich
pociąga za sobą konieczność osiągania w codziennej działalności banku
centralnego jeszcze bardziej szczegółowych wytycznych. Do tych celów
operacyjnych zalicza się podaż bazy monetarnej i stopy procentowe na rynku
międzybankowym.
Systematyzując powyższe uwagi
można nakreślić następującą hierarchię celów polityki monetarnej:
a)
strategiczne:
-
wzrost PKB,
-
pełne zatrudnienie,
-
stabilizacja cen;
b)
pośrednie:
-
podaż pieniądza,
-
poziom stóp procentowych,
-
struktura stóp procentowych,
-
kurs walutowy,
-
nominalny PKB;
c)
operacyjne:
-
stopa procentowa na rynku międzybankowym,
-
podaż bazy monetarnej.
Trudno jest jednocześnie realizować takie
cele jak wzrost PKB i pełne zatrudnienie oraz stabilizacja cen. Dlatego
najczęściej dokonuje się wyboru jednego celu strategicznego. Decyzja ta jest
często związana z rodzajem zależności między rządem a bankiem centralnym. Banki
centralne niezależnie od rządu najczęściej mają określony cel w postaci
stabilności cen. W przypadku gdy rząd wyznacza kierunki polityki pieniężnej
bank centralny staje się tylko jej wykonawcą, wspieraj ąc działania rządu
niezależnie od ich konsekwencji dla stabilności cen. Dzisiejsza teoria jak i
praktyka wskazuje na to, że dominującym poglądem jest wskazanie stabilizacji
cen jako celu głównego polityki pieniężnej. Taki cel funkcjonuje na przykład
dla strefy euro, gdzie „głównym celem ESBC [Europejskiego Systemu Banków
Centralnych - przyd. autora] jest utrzymanie stabilności cen.
Problemem staje się też wybór
celu pośredniego polityki pieniężnej, gdyż tak samo jak w wypadku celów
finalnych nie są one zmiennymi komplementarnymi. Jedno z podstawowych podejść,
z którego skorzystał m.in. NBP, to analiza spodziewanych szoków w gospodarce.
Polega ona na próbie ustalenia możliwych do wystąpienia zaburzeń w gospodarce
jeśli chodzi o zagregowane popyt i podaż oraz zmiany na rynku pieniężnym i określeniu
najlepszych metod ich niwelowania. Tablica 4 prezentuje te zależności. [4]
Tab. 4
Wybór celów pośrednich polityki pieniężnej wg kryterium zaburzeń w gospodarce
Rodzaj
zaburzenia
|
Cel pośredni
|
Cel operacyjny
|
Szoki popytowe
|
szeroki agregat pieniężny
|
pieniądz rezerwowy, wolne rezerwy
|
Przesunięcia w strukturze aktywów finansowych
|
stopy procentowe
|
stopy procentowe
|
Zaburzenia w podaży
pieniądza
|
agregat pieniężny lub stopy procentowe
|
stopy procentowe
|
Szoki podaż owe
|
agregat pieniężny dla celu inflacyjnego
stopy procentowe dla celu w postaci realnego PKB
|
pieniądz rezerwowy, wolne rezerwy dla celu inflacyjnego stopy
procentowe dla celu w postaci realnego PKB
|
Źródło: P. Szpunar, Polityka pieniężna. Cele i
warunki skuteczności, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000, s. 141,
Tablica 3.1.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz