czwartek, 12 lipca 2018

Analiza kosztów przedsiębiorstwa BPBK S.A. w dwóch wybranych okresach


początek pracy dyplomowej napisanej w roku 2002

Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. (BPBK S.A.) powstało z podziału  Wojewódzkiego Biura Projektów, które rozpoczęło działalność l stycznia 1953 r. Biuro zostało powołane jako firma państwowa, uzupełniająca działalność istniejących branżowych biur projektów. Początkowy okres działania cechowało wielkie tematyczne rozdrobnienie prac oraz bardzo trudne warunki lokalne. Z czasem, coraz więcej opracowań pochodziło z zakresu budownictwa komunalnego. Jednak jeszcze w 1964 r. udział jego wynosił tylko 35%. Ukierunkowanie się na budownictwo komunalne spowodowało zmianę nazwy od 19 sierpnia 1969 r. na Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego[1].
Regulamin organizacyjny Biura określa ogólną strukturę organizacyjną. stały zakres działania pionów i komórek organizacyjnych podległych kierownikom pionów oraz ogólny zakres uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności Zarządu, Głównego Księgowego, kierowników komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy. Regulamin organizacyjny stanowi podstawowy dokument regulujący wszystkie podstawowe przebiegi procesów i struktury Biura[2].
BPBK S.A. jako spółka akcyjna posiada osobowość prawną i jest wpisana w rejestrze handlowym postanowieniem Sądu Rejonowego.
Biuro działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej z możliwością prowadzenia działalności poza granicami kraju.
Prezes Zarządu Biura ustala dokumentację podstawową (regulaminy, zarządzenia, plany Biura) oraz zatwierdza dokumentację uzupełniającą.
 Kierownicy pionów i główni specjaliści:
-     ustalają dokumentację uzupełniającą,
-     stawiają wnioski dotyczące dokumentacji podstawowej.
 Kierownicy komórek organizacyjnych:
-  formułują wnioski dotyczące dokumentacji podstawowej,
-  sporządzają zakresy czynności dla podległych pracowników.
 Radca Prawny:
-  opracowuje dokumentację podstawową i uzupełniającą
-  formułuje wnioski tyczące dokumentacji podstawowej i uzupełniającej.
 Komórkami organizacyjnymi Biura są[3]:
1.      Pracownie projektowe
2.      Zespoły projektowe
3.      Sekcja
4.      Samodzielne stanowiska
 Komórka organizacyjna Biura jest tworzona przez:
-          grupowanie zadań i celów do realizacji,
-          określenie czynności niezbędnych do realizacji celów i zadań oraz ich natężenie,
-          wyodrębnienie stosownych środków do realizacji celów i zadań (osobowych i materialnych),
-          określenie zależności i powiązań organizacyjnych oraz przebieg informacji i sposobów ich wykorzystania,
-          ustalenie zakresu czynności, uprawnień i odpowiedzialności pracowników.
Dnia 20 lutego 1991 r. państwowe przedsiębiorstwo BPBK przekształciło się w BPBK Spółka Akcyjna. W Biurze Notarialnym został sporządzony akt notarialny Nr 2586/91 i dnia l maja 1991r. Spółka rozpoczęła swoją działalność zgodnie ze statutem Spółki Akcyjnej.
 Założycielami Spółki są pracownicy zlikwidowanego przedsiębiorstwa państwowego, którzy wykupili 1250 akcji. Wpisu do rejestru handlowego w Sądzie Rejonowym, Wydział Gospodarczy dokonano na podstawie aktu notarialnego w dniu 27 marca 1991 r. Z umowy Spółki wynika, że może działać na terenie kraju i poza jego granicami oraz może przystępować do innych spółek. Czas trwania Spółki jest nieograniczony.
BPBK S.A. jest osobą prawną, w której dominującą rolę odgrywa  element majątkowy w postaci kapitału. Element ludzki ma znaczenie marginesowe. Decyzje podejmowane przez zgromadzenie wspólników zależą od liczby akcji, jakimi dysponują wspólnicy popierający daną opcję, nie zaś od liczby wspólników.
Władzami BPBK S.A., zgodnie ze statutem Spółki Akcyjnej są:
-          Walne Zgromadzenie,
-          Rada Nadzorcza,
-          Zarząd.
Walne Zgromadzenie jest organem uchwałodawczym Spółki. Zwoływane jest przez zarząd. Rada Nadzorcza składa się z pięciu członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie. Wykonuje stały nadzór nad działalnością spółki. Do jej szczególnych obowiązków należy badanie bilansu oraz rachunku zysków i strat - zarówno pod względem formalnym, jak i zgodności ze stanem faktycznym, badanie sprawozdania zarządu, jak i wniosków co do podziału zysków lub pokrycia strat.
Zarząd prowadzi sprawy Spółki i reprezentuje ją na zewnątrz. W BPBK S.A. jest jednoosobowy w osobie Prezesa Zarządu.
Podstawowym zadaniem Biura jest zaspokojenie potrzeb społecznych w dziedzinie projektowania i realizacji inwestycji oraz związanymi z tym studiami w zakresie budowy obiektów, remontów, modernizacji lub przebudowy obiektów gospodarki komunalnej, komunikacji, budownictwa powszechnego oraz wykonywanie innych usług.
Zadania Biuro realizuje na podstawie planów rocznych i okresowych planów operatywnych. Do zadań BPBK S.A. należy w szczególności[4]:
-          opracowywanie opinii, ekspertyz, programów, koncepcji, analiz techniczno-ekonomicznych i dokumentacji projektowo-kosztorysowej dotyczącej planowania przestrzennego, ochrony środowiska oraz obiektów budownictwa powszechnego i specjalnego,
-          sprawowanie nadzoru autorskiego, świadczenie usług inwestycyjnych generalnego wykonawcy robót oraz wykonawstwa robot budowlano-montażowych w rodzajach gospodarki i budownictwa,
-          wykonywania dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, geodezyjno-kartograficznej,
-          prac studialnych i naukowo-badawczych oraz wdrażania wyników tych badań.
Do najważniejszych prac i opracowań w dorobku Biura należą:
1.      Wodociągi.
2.      Kanalizacje.
3.      Oczyszczalnie ścieków.
4.      Ciepłownictwo.
5.      Gazyfikacja.
6.      Drogi i mosty.
7.      Cmentarze.
8.      Wysypiska śmieci i kompostowanie.
9.      Planowanie przestrzenne.
10.  Budownictwo wodne.
 Sytuacja finansowa Biura należy do przeciętnych. W ostatnich BPBK S.A. generuje zyski, przychody ze sprzedaży usług projektowych mają tendencję wzrostową. Niepokojące są jednak rosnące koszty pracy, których wielkość szybciej wzrasta niż przychody ze sprzedaży. Koszty przedsiębiorstwa rosną głównie z dwóch powodu decyzji kierownictwa Spółki o wzroście wynagrodzeń oraz o zatrudnianiu kolejnych pracowników, co ponosi za sobą również pozostałe koszty (zakup nowych przyrządów i maszyn oraz organizacja stanowiska pracy). W dalszej części pracy zostaną opisane koszty działalności przedsiębiorstwa BPBK S.A. w okresach 200/2001.


[1] Historia BPBK S.A. - materiały wewnętrzne Biura Projektów Budownictwa Komunalnego S.A.
[2] Regulamin organizacyjny BPBK S.A.
[3] Podział komórek organizacyjnych – Regulamin organizacyjny BPBK S.A.
[4] Zadania BPBK S.A. – Regulamin organizacyjny BPBK S.A.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz